La importància del treball multidisciplinar en la logopèdia


            Com ja sabem, en tots els àmbits de la societat, cada professional és reconegut per dur a terme una tasca determinada, no obstant, encara hi ha certa reticència al fet de poder compartir la nostra feina amb altres professionals els quals, moltes vegades, són imprescindibles per determinar possibles alteracions que ens ajudaran a realitzar un diagnòstic  acurat del cas i poder obtenir així una evolució més favorable del pacient.

            Com a logopedes hem de potenciar aquesta necessitat de compartir i treballar de forma conjunta amb altres professionals, és a dir, des de làmbit logopèdic entenem que és molt necessari arribar a aconseguir un treball multidisciplinari, un treball que ens permeti compartir coneixements i inquietuds amb professionals de la salut com poden ser:  Mestres, Otorinolaringòlegs, Ortodoncistes, Pediatres, Oftalmòlegs etc.

            Potser, en alguna ocasió ens podem arribar a preguntar quina relació hi ha entre aquests professionals i nosaltres, els logopedes. Doncs bé, tant ells com la seva disciplina, ens poden ajudar moltes vegades a determinar diagnòstics o a trobar la causa de les dificultats o alteracions que poden estar patint els nostres infants.

            Tot i que la logopèdia és la disciplina encarregada de treballar les alteracions de la parla i el llenguatge, també és veritat que, per dur a terme un bon treball hem de tenir en compte molts factors.

Per exemple, davant dun infant amb problemes darticulació, no ens limitarem a treballar sense saber si aquesta alteració és simplement funcional o, pel contrari, hi ha una disfunció orgànica, com pot ser un frenell lingual curt, una maloclusió, problemes auditius, etc.

            És en aquest moment quan, com a professionals hem de tenir la capacitat de derivar al nen a lespecialista que considerem més oportú, en aquest cas el derivaríem a lOrtodoncista i, un cop aquest professional hagi establert el seu diagnòstic, treballaríem conjuntament

            De la mateixa manera que un nen amb dificultats de la parla seria valorat per lOrtodoncista i, potser també per un Otorinolaringòleg, per descartar possibles problemes auditius que puguin estar perjudicant la producció de la parla, daquesta mateixa manera, un nen amb dificultats daprenentatge o problemes de lectoescriptura, seria convenient que fos valorat per lOftalmòleg o lOptometrista, ja que, si hi ha alteracions a nivell visual, és molt possible que aquestes alteracions estiguin influint de manera negativa en la lectoescriptura (si ja ha començat a llegir i escriure) o en ladquisició i desenvolupament daprenentatges.


Així doncs, treballar amb un equip multidisciplinari pot ser molt beneficiós a lhora de resoldre una dificultat, una alteració o una disfunció dels nostres pacients, ja que, cada professional aportarà, amb la seva disciplina, els seus coneixements i, treballant conjuntament, levolució del pacient serà molt més favorable.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada