Com ja
sabem, en tots els àmbits de la societat, cada professional és reconegut per
dur a terme una tasca determinada, no obstant, encara hi ha certa reticència al
fet de poder compartir la nostra feina amb altres professionals els quals,
moltes vegades, són imprescindibles per determinar possibles alteracions que
ens ajudaran a realitzar un diagnòstic
acurat del cas i poder obtenir així una evolució més favorable del
pacient.
Com a
logopedes hem de potenciar aquesta necessitat de compartir i treballar de forma
conjunta amb altres professionals, és a dir, des de l’àmbit logopèdic entenem que és molt necessari arribar a aconseguir un
treball multidisciplinari, un treball que ens permeti compartir coneixements i
inquietuds amb professionals de la salut com poden ser: Mestres, Otorinolaringòlegs, Ortodoncistes,
Pediatres, Oftalmòlegs etc.
Potser,
en alguna ocasió ens podem arribar a preguntar quina relació hi ha entre
aquests professionals i nosaltres, els logopedes. Doncs bé, tant ells com la
seva disciplina, ens poden ajudar moltes vegades a determinar diagnòstics o a
trobar la causa de les dificultats o alteracions que poden estar patint els
nostres infants.
Tot i
que la logopèdia és la disciplina encarregada de treballar les alteracions de
la parla i el llenguatge, també és veritat que, per dur a terme un bon treball
hem de tenir en compte molts factors.
Per exemple, davant d’un infant amb
problemes d’articulació, no ens limitarem a treballar sense saber si aquesta alteració és
simplement funcional o, pel contrari, hi ha una disfunció orgànica, com pot ser
un frenell lingual curt, una maloclusió, problemes auditius, etc.
És en
aquest moment quan, com a professionals hem de tenir la capacitat de derivar al
nen a l’especialista que considerem més oportú, en aquest cas el derivaríem a l’Ortodoncista i, un cop aquest professional hagi establert el seu diagnòstic,
treballaríem conjuntament
De la
mateixa manera que un nen amb dificultats de la parla seria valorat per l’Ortodoncista i, potser també per un Otorinolaringòleg, per descartar
possibles problemes auditius que puguin estar perjudicant la producció de la
parla, d’aquesta mateixa manera, un nen amb dificultats d’aprenentatge o problemes de lectoescriptura, seria convenient que fos
valorat per l’Oftalmòleg o l’Optometrista, ja que, si hi ha alteracions a nivell visual, és molt
possible que aquestes alteracions estiguin influint de manera negativa en la
lectoescriptura (si ja ha començat a llegir i escriure) o en l’adquisició i desenvolupament d’aprenentatges.
Així doncs, treballar amb un equip multidisciplinari pot
ser molt beneficiós a l’hora de resoldre una dificultat, una alteració o una disfunció dels nostres
pacients, ja que, cada professional aportarà, amb la seva disciplina, els seus
coneixements i, treballant conjuntament, l’evolució del
pacient serà molt més favorable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada