El trastorn d’espectre autista (TEA) s’inclou
dins dels trastorns generalitzats del desenvolupament, els quals es
caracteritzen per presentar rellevants dificultats o retard en diferents àrees
del desenvolupament:
·
Interacció social
·
Retard del llenguatge
·
Desenvolupament de conductes
atípiques
En aquest sentit, es veuen afectades les
relacions socials, les formes de comunicació i es pot observar un ampli ventall
repetitiu, estereotipat i restrictiu d’interessos i activitats.
Tot i que, en la majoria de casos aquestes
dificultats estan presents de de la primera infància, no obstant, ens podem
trobar amb infants que manifesten aquestes conductes per primera vegada a
partir dels 5 anys.
Quan parlem de “trastorns generalitzats” del
desenvolupament, ens estem referint a que, aquelles persones que el manifesten,
presenten dificultats a nivell de llenguatge, social i cognitiu, en un grau
important que determinarà i afectarà considerablement la vida de l’individu.
Dins dels Trastorns Generalitzats del
Desenvolupament estan inclosos:
·
Trastorn d’Espectre Autista
(TEA o Autisme).
·
Trastorn d’Asperger.
·
Síndrome de Rett.
·
Trastorn Generalitzat del
Desenvolupament.
En relació a l’Autisme, com ja hem comentat,
es tracta d´una síndrome on es veuen afectades principalment tres àrees;
social, llenguatge i conducta.
Els símptomes més importants a tenir en compte
a l’hora de determinar si ens trobem davant d’un TEA són:
·
Ús del gest com a substitut de
la paraula per demanar allò que l’infant vol.
·
No hi ha capacitat per
mantenir contacte ocular.
·
Presència de “rabietes” amb
freqüència.
·
Conductes i jocs
estereotipats.
·
No respon a les demandes.
·
Dificultats per relacionar-se
amb els iguals.
·
Dificultats per interaccionar.
·
Alteració davant de situacions
inesperades o desconegudes.
El fet de ser una síndrome ens indica que no
té cura però que, si es treballa adequadament, es poden aconseguir millores
favorables que permetin o aportin a l’individu una millor qualitat de vida.
És molt important tenir en compte que, el
treball realitzat amb individus que presenten qualsevol tipus de trastorn del
desenvolupament, sempre ha de ser multidisciplinari, és a dir, el fet de poder
treballar conjuntament amb diferents professionals permetrà que el tractament
que s’estigui realitzant sigui molt més profitós.
En aquest sentit hem de fer referència a
alguns dels diferents professionals especialitzats en TGD (trastorns
generalitzats del desenvolupament):
·
Logopedes
·
Psicòlegs
·
Psicopedagogs
·
Fisioterapeutes
·
Mestres
·
Neuròlegs
·
Neuro-pediatres
·
Psiquiatres
A les darreres Jornades del CDIAP del Maresme;
“Sumant Esforços en l’Abordatge de
l’Autisme”, es va fer referència a tots aquests aspectes que hem
mencionat anteriorment.
En primer lloc i, desprès de fer una
aproximació a l’autisme, vam poder gaudir de ponències on es donava molta
importància a l’empatia, les emocions, sensacions i sentiments que podem tenir
quan treballem amb nens o adolescents amb aquestes dificultats.
La importància d’intentar posar-nos per un
moment en la pell de l’altre, tot i les dificultats que comporta, ja que mai
ens podrem imaginar el món com ho imaginen els nens amb TEA i viceversa. No
obstant, aquest petit intent d’aproximació a un món que desconeixem, ens pot
ajudar a comprendre per què ells tenen tantes dificultats per entendre el món
tal i com nosaltres el coneixem, un món ple de sorolls, d’informació que ens
arriba per tot arreu, tant de manera visual com auditiva, un món on tot es mou
massa despresa, on no hi ha temps per integrar i processar tots els estímuls
que ens arriben, en fi, un món que es mou a marxes forçades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada